Четвер, 28.03.2024, 13:29
Головна » 2014 » Вересень » 11 » Забайкальські динозаври з пір'ям
Забайкальські динозаври з пір'ям

У Сибіру знайдені останки дрібних динозаврів. Дослідження, проведене за участю російських вчених, показало, що примітивні пір'я з'явилися задовго до птахів, у тому числі у рептилій, які не є їх предками.

Останки невеликих динозаврів, знайдені в Забайкаллі, показали, що пір'я були набагато більш поширеним явищем у стародавніх ящерів, ніж вважалося раніше. Вони виникли набагато раніше, ніж з'явилися перші птахи археоптерикси, більш того, пір'ям були вкриті не тільки ті динозаври, від яких пішли птахи, але і ті, що належать до інших груп.

Дослідження сибірських оперених динозаврів, опубліковане в останньому випуску Science, проведено міжнародною групою вчених при координації Королівського бельгійського інституту природничих наук. В роботі взяли участь і російські вчені.

Останки динозаврів Kulindadromeus zabaikalicus (куліндадромеус забайкальський) були розкопані в Читинській області, в Укурейскій формації, датованій серединою пізнього юрського періоду. Кістки древніх рептилій (шість черепів і кілька сот фрагментів скелета) знаходилися серед залишків рослин, комах і ракоподібних, що говорить про прісноводні відкладення, в яких динозаври виявилися поховані.

Забайкальські динозаври були невеликі за розміром, всього півтора метра в довжину, пересувалися на двох ногах: їх задні ноги значно довші за передні, мали довгий хвіст. На відміну від більшості двоногих хижих динозаврів, ці були травоїдними.

Найбільш цікавими в знайдених останках виявилися шкірні покриви, що складаються як з луски, так і з пір'я. Палеонтологи нарахували три види лусочок і три види примітивного пір'я.

Лусочками були покриті гомілки динозаврів, приблизно так, як у сучасних птахів. Дрібніші лусочки покривали шкіру зап'ястя і п'ясті на передніх і задніх лапах, знову ж таки як у птахів. Більша луска розташовувалася на хвості. У той же час груди, спина, голова і стегна динозаврів були покриті пір’яподібними  волосками, які різнилися по довжині і товщині на різних частинах тіла. Судячи з реконструкції зовнішнього вигляду, забайкальські динозаври були досить симпатичними пухнастими істотами.

Раніше палеонтологи вважали, що пір'я малитільки ящеротазі динозаври (Saurischia) підряду тероподів, яких, незважаючи на їх назву, вважають предками птахів. Перші знахідки таких динозаврів з добре збереженими пір'ям були знайдені в 1990-х роках в Китаї. Забайкальські динозаври відносяться до іншого ряду – птахотазих (Ornithischia).

Тепер уперше показано, що пір’яподібні структури були й у них, хоча птахотазі не мають відношення до птахів.

Це говорить про те, що протопір’я  з'явилися дуже давно і були широко поширені серед різних груп динозаврів.

Палеонтологи тепер вважають, що лусочки на ногах у птахів ведуть своє походження від пір'я. Раніше вони думали навпаки - пір'я виникло з луски.

Всі знахідки оперених динозаврів обговорюються в контексті походження птахів. Це одна з найбільш дискусійних проблем в палеонтології. Так от, останні відкриття дають можливість зробити висновок, що примітивне пір'я з'явилися набагато раніше за птахів і слугували зовсім не для польоту, а для теплоізоляції і для демонстрації себе в шлюбний період. До того ж вони були й у тих динозаврів, які зовсім не маливідношення до предків птахів.

Реконструйоване зображення динозавра Kulindadromeus zabaikalicus в природних умовах